Group 2garsnasgarsnasgarsnasimage-archiveGroup 2
Toggle Menu

Återbruk i operaklass

Ett högklassigt återbruksprojekt har gått i lås. Göteborgsoperan har gett Gärsnäs uppdraget att renovera de 1350 röda stolar som har ståtat och brukats i operahusets salong sedan 1994. Det är en seger för miljön och återbruket, för Operahuset och dess publik och för Gärsnäs med sin vision att bli klimatneutrala år 2030. ”Det är en anmärkningsvärd skala på renoveringen. Att kunna återanvända den mängden av produkter är en styrka och en fjäder i hatten för både operan och vår cirkulära strategi”, säger Dag Klockby, vd för Gärsnäs. 

Håkan Jönsson, facility manager på Göteborgsoperan, berättar om projektet. ”Grundanledningen till återbruket är dels cirkulära skäl, dels att stolarna har en fantastisk kvalitet och har fungerat otroligt bra. Att återbruka dem är självklart. Vi uppskattar Gärsnäs höga grad av genuint hantverkskunnande.” 

Håkan arbetade på operan redan när stolarna sattes in till öppnandet i september 1994. Även hans kollega Arne Sahlstedt, som var fastighetschef vid den tiden, minns processerna när stolar och tillverkare valdes ut. Gärsnäs vann upphandlingen, en storskalig prestigeorder från det operahus som skulle öppna vid Lilla Bommen, efter över tre decennier av idéer, planer och debatt. ”Det byggdes provstolar, akustiker var inblandade. Stolarna är klädda med sammetstyg i mohairull där luggens längd är viktig för akustiken. Stolarna är klädda också på undersidan och dämpar därmed även när de är uppfällda. Göteborgsoperans förtjusta publik har slitit hårt på stolarna. Redan för åtta år sedan började diskussionerna om att piffa upp dem.”

På grund av pandemin som håller operahuset stängt, uppstod en möjlighet att göra denna storskaliga renovering under kort tid. ”Vi satsar oss ur krisen, samtidigt som en renovering är betydligt mer kostnadseffektiv än nyinköp. Vi renoverar också lokalernas golv och väggar”, säger Håkan Jönsson. I september, när operan förhoppningsvis får öppna för publik kommer salongen att vara i nyskick. Gärsnäs vd Dag Klockby prisar insatsen. ”Efter pandemin kommer det bli en boom för kulturutbudet och upplevelseindustrin. Operan tänkte proaktivt.” 

De 1350 röda stolarna från salong och balkonger återvänder nu till fabriken på Österlen där de tillverkades. Modellen heter Thalia – döpt efter en av de nio muserna i den grekiska mytologin – och är en in-house-design, skapad av Gärsnäs konstruktörer i samarbete med operahusets arkitekter. ”Stolarna är konstruerade för att enkelt kunna demonteras, renoveras och få detaljer utbytta”, berättar Magnus Eriksson, produktion- och platschef på Gärsnäs. ”Det är tyget som är rejält slitet och stoppningen nedsutten, annars är de i fint skick.” Stolarnas trädetaljer och stativ tvättas. Allt tyg, läder och stoppningens polyeter byts ut. Stolarna får också nya gaskolvar, som dämpar rörelsen när sitsarna släpps. Det nya tyget är exakt samma kvalitet och kulör som tidigare. 

1350 stolar tar rätt stor plats och för att inte störa produktionen i fabriken, sker renoveringen i en lokal på Eke-möbler i Göinge som hjälper Gärsnäs med tapetsering. Nu är det brådis för att allt ska hinna bli klart till i juni, då stolarna ska sättas på plats igen. 

Gärsnäs har levererat möbler till offentliga miljö sedan 1960-talet. Med framtidens ökande återbruk kommer återbruksprojekt av detta slag bli allt vanligare. ”Det här är ett perfekt projekt för Gärsnäs som mer än gärna tar hand om de möbler vi har tillverkat. Alla är välkomna tillbaka till oss, både med enstaka stolar och i stora antal som verkligen gör klimatavtryck”, säger Dag Klockby. 

Göteborgsoperan som invigdes 1994 är en av Göteborgs märkesbyggnader, ritad av Jan Izikowitz på dåvarande Lund & Valentin arkitekter, efter ett vinnande förslag av arkitekt Carl Nyrén. Platsens aura med hamnmiljö, skepp och seglatser präglar byggnaden. 

Lädret levereras av Elmo Sweden i Svenljunga. Sammet i mohairull från Vescom. 

Tillbaks till Reportage