Matti Klenell om öppningen av Nationalmuseum
Nationalmuseum satsar stort på samtida inredning och konstnärlig utsmyckning i museets nya restaurang. Matti Klenell, arkitekt och konstnärlig ledare, berättar om arbetet med restaurangen och det långa matsalsbordet Ateljé som produceras av Gärsnäs.
Hur såg ert uppdrag ut?
Att kort och gott gestalta Nationalmuseums nya restaurang, bar och café. Det har utifrån vår idé resulterat i ett åttiotal nya produkter till det som kommit att bli kollektionen ”NM& – En Ny samling” som tillverkats av cirka 20 olika producenter.
Vilken har varit din roll i arbetet med Nationalmuseums ombyggnad?
Jag anlitades som konstnärlig ledare och för att sätta samman en grupp formgivare att skapa inredningen av den nya restaurangen. Då frågade jag Gabriella Gustafson och Mattias Ståhlbom som driver TAF Studio, Carina Seth Andersson och Stina Löfgren då vi jobbat i grupp tidigare med gott resultat. Vi bestämde oss tidigt för att rita helt nya föremål att möblera rummen med. För att förverkliga denna kollektion har vi i vår tur bjudit in ytterligare 27 formgivare att bidra.
Finns det någon röd tråd i arbetet med restaurangen?
I ett hus fyllt av konstnärliga mästerverk har vi fokuserat på processen när vi gestaltade vår inredning. I rummen finns referenser till hur konst och konsthantverk blir till och vi har försökt lyfta fram materialitet och färger i olika grader av bearbetning. Vi har också inspirerats av verkstäder och konstnärsateljéer som är skapande rum alla inblandade i projektet kan relatera till. Allra tydligast kanske det framkommer i matsalen där den klassiska konstnärsateljén stått som förebild. Väggarna är klädda med vitmålad målarduk, här står de utdragbara borden Ateljé och fondväggen pryds av skåp vars luckor är tillverkade av grafiska tryckstockar. Konsten på väggarna förstärker också känslan av ateljébesök.
Du har bland annat givit form till bordet Ateljé som produceras av Gärsnäs. Hur harmonierar det med inredningen i övrigt?
Bordet Ateljé har tagit intryck av en konstnärs tänkbara arbetsbord och är en av de elementära möblerna i restaurangens matsal som också är till för att användas som festvåning. Uppdraget var att skapa ett bord både för mindre och större sällskap. Det fanns en uttalad önskan om varierade dukningar och hitta ett sätt att komma runt att rummet antingen skulle kännas halvmöblerat eller övermöblerat. I bordet Ateljé finns flexibiliteten inne i produkten. Även i dess utdragna läge är bordet fortfarande robust. Tanken är att Ateljé liksom alla möbler i restaurangen ska användas under många år och kunna åldras vackert.
Hur skulle du kortfattat beskriva den nya restaurangen i sin helhet?
Restaurangen ligger i det som tidigare var gravyrsal med utsikt ut mot slottet. Fönstren har öppnats upp och läget har allt man kan önska. Vår målsättning har varit att genom olika möblering skapa rum i rummen. Under de minuter som det tar att promenera genom de nästan 600 kvadratmeterna som restaurang, bar och café utgör förändras stämningen och atmosfären flera gånger. De kan liknas vid en resa med flera stationer. Eftersom byggnaden med sina rum är starka, det är stort och det är högt i tak, har det varit möjligt att ta i. Resultatet är en inredning med hög formgivningsfaktor.
Kan man kalla detta en milstolpe i svensk designhistoria?
Det är inte min uppgift att avgöra. Men det ser väldigt fint ut och jag tror att det kommer att bli uppskattat.
Vilket har varit den stora utmaningen?
Att få ihop alla samarbeten, inte trampa någon på tårna och behålla en positiv stämning bland alla inblandade. Något vi har lyckats med tycker jag.