Nu laddar Gärnäs upp med ny ekonomisk kraft och kunskap. I maj började Therese van Berlekom som
ekonomiansvarig/CFO för Gärsnäs. ”Det är superkul och ett stort förtroende. Det finns mycket att göra och det finns stor potential” säger hon. Nu är det arbetet med webshopen som har påbörjats, med planerad start i november. Mycket att tänka på, mycket som måste bli rätt och bra från början. Hon har varit på fabriken i Gärsnäs, fått en grundkurs i produktionen och träffat Boel Nilsson, ekonomiansvarig på plats. ”Vi tänker lika hon och jag. Vi är noggranna bägge två”. Therese arbetar på stockholmskontoret, men ska försöka vara på fabriken en gång i månaden. Det blir en del tågresor framöver.
Therese har en kandidat i företagsekonomi med inriktning redovisning från Linnéuniversitetet i Kalmar. Hon har jobbat på bank i Stockholm och i nästan fem år på en redovisningsbyrå i Bromma. Därefter tog hon hand om ekonomin på start up techbolaget Flowbox. Att komma till Gärsnäs var som att komma hem. Hon tillhör redan familjen eftersom hon är tillsammans med Gustav Klockby, son till Gärsnäs ägare Anna och Dag Klockby. ”Gärnäs har varit med sedan jag träffade honom för fem år sedan. Vi har köpt Madonna-stolar, Tak-bord, en Day-kontorsstol.” Therese har nu djupdykt i Gärsnäs-katalogen och blivit fascinerad av historierna bakom möblerna och deras namn. ”Jag hade kunnat sitta flera dagar och undersöka kollektionerna och höra om alla fantastiska projekt som Gärnäs har varit med i.” Hon tycker om hantverket och att företaget arbetar medvetet med miljön. ”Det är bra för vår framtid och något jag verkligen kan stå för.” Det växande, cirkulära återbruket är spännande. ”Det är härligt när jag kommer till något ställe, Skatteverket eller en restaurang och ser Gärsnäsmöbler. Då känns det som hemma.”
Välkommen Therese!