Kengo Kuma + Gärsnäs = HidaHida
Japansk arkitektur och svenskt trähantverk möts i den nya fåtöljen HidaHida. Den är resultatet av ett samarbete mellan den världskände japanske arkitekten Kengo Kuma och Gärsnäs på Österlen.
Vårt fokus på hantverksmöbler med materialnära design har starka kopplingar till japansk möbelkonst. Just kunskapen i hantverk och lokala byggnadstraditioner är av särskilt intresse för kontoret Kengo Kuma & Associates, som uppdaterar historien i samtida, innovativ arkitektur. Kengo Kuma själv har sedan många år stor respekt för Åke Axelssons möbler.
HidaHida bär på känslan av ett väldressat klädesplagg, lagt över över en stabil och ändå lätt stomme av basad bok eller ek. Ordet ”hida” betyder drapera och fåtöljens personlighet uppstår i spänningen mellan det arkitektoniskt precisa och det spontana. Ryggens form är omslutande.
”Det passar oss på Gärsnäs att arbeta med rena träformer och klädseldelar. Vi har stor erfarenhet av filtmaterial och raffinerad sömnad”, säger Dag Klockby på Gärsnäs. Filtmaterialet i fåtöljen var speciellt intressant och lockande för Kengo Kuma.
HidaHida skissades fram i Japan och utvecklades tekniskt på Gärsnäs, i nära samspel mellan våra modellsnickare, tapetserare och formgivaren. Hantverk föder nya idéer som tas vidare i samspel med modern teknik. Vi samarbetade med den svenska modedesignern Stina Rand för att arbeta fram det visuella intrycket av klädseldelarna. De tydligt redovisade sömmarna ger fåtöljen sin karaktär. HidaHida är en bekväm och elegant möbel, men också något större: en symbol för släktskapet mellan japanskt och svenskt formtänkande.
HidaHida tillverkas i bok och ek. Klädsel i tyg eller läder.