Group 2garsnasgarsnasgarsnasimage-archiveGroup 2
Toggle Menu

David Ericsson

Berätta om stolen Madonna…

För några år sedan bjöd Christiansborg Slott i Danmark in till en tävling att skapa en ny stol till slottets representationsmiddagar. Den tidigare uppsättningen av Chiavari-stolar, i folkmun kallad ”guldstolen” började bli utsliten. Trots flera tävlingsbidrag beställde slottet inte någon ny stol. Tanken slog mig att om träslagens mästare Hans J. Wegner hade levt hade han givetvis ritat ett förslag.

Förra året fyllde Hans J. Wegner 100 år och firades med stor jubileumsutställning på Sønderjyllands Konstmuseum i Tønder. I samband med utställningen bjöds en designer från varje nordiskt land in att formge möbler och representera samtiden. Jag fick äran att företräda Sverige och bestämde mig för att rita den ”nya” officiella stolen till Danmarks fina middagar. Madonna var född.

Madonna är en lätt stol i bok med tunna dimensioner som flirtar med den italienska Chiavari-stolen och den svenska stegstolen. En stegstol består av ribbor i både rygg, ben och sidor och tillsammans skapar de en stadig konstruktion. Samtliga delar är lika viktiga för att stolen ska hålla samman. Ju tunnare material ju svårare är det att tillverka en möbel och det krävs hög precision och täta sammanfogningar för att uppnå stadga och hållbarhet.

Vilket är ditt favoritmaterial?

Jag är glad i bok. Särskilt om man bearbetar den så blir ytan väldigt vacker. Jag uppskattar också boken för dess täthet och styrka. I mitt arbete utgår jag oftast från trä, men jag tycker om att hitta andra material som kan agera kompismaterial till träet. En vän till trä.

Vad har du för inspirationskälla?

Livet som sådant. Min skapelseprocess tar alltid lång tid och jag tycker om att hitta inspiration i den svenska, europeiska och antika möbelhistorien. På det mentala planet arbetar jag hela tiden med många möbler samtidigt. Det finns fortfarande mycket som är ogjort och det är en befriande känsla.

Har du något drömprojekt?

Att få skapa en kyrka eller ett kapell. Ett rum för avsked och ett rum för lycka. Ett rum som är avsett för det allra svåraste men också livets glada stunder. Att ta sig an något som handlar om hela känsloregistret ser jag som en hedervärd utmaning.