Sedan 1800-talet har varje generation gjort sin version av Emma-fåtöljen. Det här vår tids tolkning av den klassiska möbeln. Ett väl förvaltat arv, förädlat med ett hantverk som inte tidigare var möjligt.
Mönstret i ryggen är inspirerat av 1800-talets Emma-fåtöljer. Föregångarna fick naturligt veckade rutmönster av knapparna i ryggen. Genom att göra mönstret så minimalistiskt som möjligt har det reducerats till en enkel diamant.
Emma är en låg fåtölj med hög rygg. På de ursprungliga modellerna gjordes armstöden små för att tillåta skrymmande krinolinklänningar. Idag har de en annan funktion, där de bidrar till konstruktionens stabilitet. Men nu, liksom då, är det en utmärkt fåtölj för både avslappnande läsning och trevligt umgänge.
Precis som 1800-talets kvinnor bar dåtidens Emma-fåtöljer bentäckande kjolar. För att återspegla hur idealen förändrats har vår modernare Emma fått mer samtida benklädsel: En halvtäckande textil som påminner om leggings.
Processen att sy Emma är lika mycket ett konstverk som formen själv. Ryggen sys som ett enda stort stycke, där det specialutvecklade skummet ligger mellan två textilstycken som en sandwich-glass. Fram till nu har det varken funnits maskiner eller hantverkskunnande för att skapa en möbel av den här typen. Men ibland krävs den mest komplicerade metoden för att skapa den mest naturliga upplevelsen.
Emma har ingen trästomme. Istället består hela ryggen av en textil sandwichkonstruktion. Sömnaden är sydd rakt igenom och dubbla sömmar längs kanten ramar in och håller ihop konstruktionen. En unik metod som gör fåtöljen mer flexibel och
bekväm utan att tappa stabilitet.
Fredrik Färg och Emma Marga Blanche är en formgivarduo med bas i Stockholm. Influerade av konst- och modevärlden skapar de lekfulla, stilrena möbler som utmanar konventionerna. Genom att experimentera med nya material och metoder bryter de ständigt ny mark inom inredningsvärlden. Emma är deras första möbel i samarbete med oss på Gärsnäs.