Group 2garsnasgarsnasgarsnasimage-archiveGroup 2
Toggle Menu

Pressmeddelande: House of Gärsnäs SDW2021

Skånebaserade Gärsnäs är en av Sveriges äldsta möbeltillverkare och har producerat möbler sedan 1893. I kollektionerna återfinns åtskilliga designklassiker, och Gärsnäs möbler har länge varit mycket uppskattade bland arkitekter och andra aktörer inom contractbranschen. 2021 tar Gärsnäs ett kliv in på en ny spelplan när man nu går in på satsar på att sälja sina exklusiva designmöbler direkt till slutkonsument. I samband med Stockholm Design Week presenteras den nya satsningen och visionen i utställningen House of Gärsnäs, som kureras av formgivaren Nina Jobs.

Sedan 2003 ägs och drivs Gärsnäs av Anna och Dag Klockby, som genom åren arbetat intensivt med produktutveckling och förnyelse av det anrika varumärket. Genom inspirerande och engagerande samarbeten med olika formgivare, har man utvecklat och lagt grunden till nya möbelkollektioner som blickar framåt, samtidigt som de hämtar inspiration ur Gärsnäs långa historia och design-DNA. Gärsnäs arbetar bland annat med hyllade formgivare som David Ericsson, Matti Klenell, Inga Sempé, Pierre Sindre, Nina Jobs, TAF Arkitekter, Färg & Blanche, David Regestam och – inte minst – den legendariske formgivaren Åke Axelsson, som formgivit över 200 stolar i sin karriär och skapat inredningar för Riksdagsbiblioteket, Carl XVI Gustafs jubileumsrum på Stockholms slott och Sven-Harrys Konstmuseum. Sedan 2003 är Åke Axelsson också delägare av Gärsnäs – ett företag han började designa för redan 1963.

– Vi har sedan en längre tid längtat efter att få presentera våra möbler för en bredare målgrupp, som befinner sig utanför den marknad som vi av tradition arbetat med, säger Anna Klockby, delägare och marknadschef för Gärsnäs. Att Gärsnäs nu väljer att vända sig till konsumentmarknaden är ett naturligt val, då man ser en kraftigt ökad efterfrågan på sina möbler – och svenskproducerad design överlag – från just konsumentledet. Initialt kommer fokus att läggas på den skandinaviska konsumentmarknaden, men målet är att växa organiskt även internationellt.

– Genom att vi nu breddar oss och tar ytterligare steg in på retailmarknaden kommer vi att kunna erbjuda designmöbler från vår högkvalitativa svenska produktion till fler målgrupper än tidigare. När efterfrågan på svensk design nu växer ska Gärsnäs kännas som ett naturligt val, säger Dag Klockby, delägare och VD för Gärsnäs.

För att introducera det nya kapitlet i Gärsnäs historia öppnas utställningen House of Gärsnäs i en anrik lägenhet i ett vackert 1600-talshus – känt som Brandenburgska huset – på Skeppsbron 30 i Gamla Stan, med vacker utsikt mot vattnet och Skeppsholmen i Stockholm.

– Äntligen kan vi förverkliga vår dröm om ett showroom där vi kan visualisera och gestalta ett hem med våra möbler. Vi får ta ut svängarna och

tolka vardagsrummet, matsalen, köket, hemarbetsplatsen, sovrummet fritt med hjälp av våra möbler. Tillsammans med våra designers, kan vi förmedla vår filosofi, vår vision och våra tankar kring formgivning, hållbarhet, kvalitet och miljö, säger Anna Klockby.

I House of Gärsnäs visas ett urval av Gärsnäs mest uppskattade och ikoniska objekt upp i en miljö som kureras av formgivaren Nina Jobs. Utställningen premiärvisas med en livesänd produktion för press och kan även upplevas via personligt bokade besök – på länk eller på plats under Stockholm Design Week, 8-12 februari.

– Vi betraktar detta som lanseringen av vår resa mot privatmarknaden, en introduktion till Gärsnäs värderingar och designfilosofi. Vi kommer att berätta vår historia med hjälp av möbler som inspirerar, väcker känslor och skapar välbehag, säger Anna och Dag Klockby.

Foto: Mike Karlsson Lundgren
Styling: Nina Jobs

För högupplösta bilder se Grand Relations Pressrum.
För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Sanna Westin, Head of Accounts, Grand Relations, [email protected] | +46 76 233 21 58

Tillbaks till Press & Material

Pressreleaser